;
تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین - السن
تزیین ظرف حنا ساده با تور باکلاس اینستاگرام با قالب ژله

تزیین ظرف حنا ساده با تور باکلاس اینستاگرام با قالب ژله

تزیین ظرف حنا تزیین ظرف حنا ساده با تور باکلاس اینستاگرام با قالب ژله همگی در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. تزیین طلا با گل تزیین طلا …

جدیدترین مدل کابینت + زیباترین مدل های کابینت امسال را اینجا ببینید

جدیدترین مدل کابینت + زیباترین مدل های کابینت امسال را اینجا ببینید

جدیدترین مدل کابینت جدیدترین مدل کابینت + زیباترین مدل های کابینت امسال را اینجا ببینید همگی در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. کابینت اصلی‌ترین و مهم‌ترین …

مدل آرایش دخترانه ساده برای عروسی و ملایم مجلسی دخترانه

مدل آرایش دخترانه ساده برای عروسی و ملایم مجلسی دخترانه

مدل آرایش دخترانه مدل آرایش دخترانه ساده برای عروسی و ملایم مجلسی دخترانه همگی در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. زیبایی موجب تقویت اعتماد به نفس می‌شود؛ …

تزیین ظروف شیشه ای

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین همگی در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

تزیین ظروف شیشه ای با لاک

رنگ کردن بطری شیشه ای علاوه‌براینکه یک کار خلاقانه و جالب است، باعث می‌شود که شما بطری های شیشه ای را بازیافت کرده و یک زیبایی وصف‌ناپذیری به خانه خود بدهید.
بطری‌ های شیشه ای رنگ شده برای هر موقعیت و جشن و مهمانی‌ای مناسب هستند، خصوصا که می‌توانند یک ویوو خاص، برای جلب توجه مهمانان شما باشند.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

تزیین ظروف شیشه ای با اکلیل

قبل از رنگ کردن بطری شیشه‌ای حتما برچسب‌ها را پاک کنید. بهترین راه حل برای شما این است که؛ بطری را در داخل آب گرم بگذارید تا خیس بخورد. بعد از حداقل یک ساعت خیس خوردن، تمامی این برچسب‌ها به راحتی پاک می‌شوند و حتی دوده‌ها و گرد و غبار هم به خوبی پاک می‌شود.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

تزیین ظروف چینی با نگین

بطری‌ها را خشک کنید و مطمئن شوید که سطح بطری کاملاً صاف است. اگر قسمت‌هایی از بطری را دیدید که هنوز رویش چسب باقی مانده، حتماً با یک چاقوی ابزار آن را پاک کنید. در آخر با یک حوله آغشته به سرکه سفید یا الکل، شیشه را پاک کنید و مطمئن شوید اثری از صابون باقی نمانده است.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

اگر طرح‌های ساده‌ای مدنظرتان است می‌توانید آن‌ها را روی استیکرها یا برچسب‌های فومی بِبُرید و از داخل به بطری بچسبانید. شکل‌هایی ساده مانند ماه، ستاره، حروف انگلیسی یا نام خود و… .

البته باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید کلمات فارسی یا حروف انگلیسی را به بطری بچسبانید حتما آن‌ها را برعکس روی استیکر یا فوم‌های چسبی ببرید، تا هنگام چسباندن به بطری، درست خوانده شوند.

سپس استیکری که بریده‌اید را وارد بطری کنید و از داخل به سطح بطری بچسبانید. اگر سر بطری باریک است می‌توانید از یک چاقوی ابزار، مداد یا هر چیز بلند و باریکی که وارد باطری می‌شود استفاده کنید تا استیکرها را فشار داده و کامل بچسبانید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

برای این کار بطری شیشه‌ای را در داخل یک نایلون پلاستیکی بگذارید و سطح آن را به طور کامل بپوشانید به نحوی که فقط دهانه آن باز بماند. نایلون پلاستیکی را تا سر بطری بالا بیاورید و با یک نوار به دور سر بطری بپیچانید تا کاملاً آن را بپوشاند.

سپس بطری پوشیده شده با نایلون را در داخل یک جعبه بگذارید و دستکش بپوشید تا هنگام اسپری کردن، دست و لباستان و محیط اطراف رنگی نشود.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

برایِ با اسپری رنگ کردن بطری شیشه ای سر و زبانه اسپری را داخل بطری کنید و یک لایه رنگ به داخل بطری اسپری کنید. چند دقیقه کوتاه منتظر بمانید و دوباره یک لایه دیگر اسپری کنید. سپس بطری شیشه‌ای را برعکس کنید تا همه سطح داخلی بطری را رنگ بپوشاند.

زمانی که بطری کاملاً خشک شد، استیکرهای فومی را با چاقو ابزار یا … از داخل آن بردارید.

نکته: اگر دیدید رنگی روی بطری شما (جایی که پوشانده بودید) ریخته شده است می‌توانید آن را با همان چاقوی ابزار پاک کنید. احتمالاً این اتفاق به این دلیل رخ داده است که شما به خوبی بطری را از بالا، در نایلون نپیچیده‌اید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

پتینه کاری هنریه که در اون با استفاده از رنگ های مختلف و نیز ابزارهای متفاوت, بافت های بصری زیبا و گوناگونی روی سطوحی نظیر: دیوار، سقف، ستون و … ایجاد میشه.

تکنیک پتینه را می تونین روی هر ظرف شیشه ای انجام بدین، حتی روی یک بطری شیشه‌ای ساده و آن را به یک گلدان شیک و چشم‌گیر تبدیل کنید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

خیلی از خانم ها علاقه مند به نقاشی روی شیشه و تزیین ظروف کریستالی هستند. اگر شما هم از علاقه مندان به هنر نقاشی روی شیشه هستید با دانستن روش نقاشی با ویترای می توانید ظروف تزیینی زیبایی را خلق کنید.

ویترای به معنای نقاشی کردن روی شیشه است و می توانیم به کمک آن به ظروف ساده شیشه ای جلوه ای جدید دهیم و با انجام آن روی ظروف ساده ای همچون بطری ها دکوری های زیبا بسازیم. حتی اگر از نقاشی کردن هیچ ندانید؛ می توانید از هر نقشی استفاده کرده و آن را روی شیشه مورد نظرتان پیاده کنید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

خصوصیات رنگ ها ویترای برای نقاشی روی شیشه

این رنگ ها مخصوص رنگ آمیزی وتزئین سطوح شیشه ای، طلق، پلی استر و پلکسی گلاس، فلز و… می باشد.

مهمترین ویژگی های این گروه عبارتنداز:

شفاف، درخشان، پرمایه و مقاوم در برابر نور

پابه این رنگ ها تیز است.

قابل ترکیب با یکدیگر

قابل حل با حلال های نفتی

ایجاد سطوح رنگی مجزا با استفاده از خمیرهای دورگیری (Ceme Relif)

جدول رنگی بسیار متنوع و منحصر به فرد

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

رنگ های ویترای برای نقاشی روی شیشه
متشکل از ۲۶ رنگ مایع، که جهت استفاده از این رنگها و جهت ایجاد سطوح مجزا باید از خمیرهای دورگیری (Cerne Relief Out Liner) تیوب های سرسرنگی ۲۰ میلی لیتری که در ۷ رنگ موجود است استفاده کنید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

جهت رقیق کردن این رنگ ها و تمیز کردن قلم موها و سایر لوازم می توان از تینر و یا وایت اسپرایت استفاده کرد، نسبت رنگ به رقیق کننده باید ۲ به ۱ باشد (تینر بدون بو در گروه محصولات جانبی ویترای پیشنهاد می شود).

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

زمان مناسب برای خشک شدن رنگ های ویترای ۸ ساعت و خمیرهای دورگیری ۳۰ دقیقه می باشد، مکان مناسب جهت خشک شدن کار، محیطی است که هوای آن خشک و ترجیحاً دور از گرد و غبار است.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

رنگ های ویترای پس از خشک شدن دارای استحکام و مقاومن مناسب جهت شستشوی آرام و ملایم (و نه سنگین خیساندن و غوطه ور کردن) هستند، ولیکن سطوح تزئین شده با این رنگ ها جنبه دکوراتیو دارند و نباید از آن ها استفاده مداوم کرد.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

جدول رنگی بسیار متنوع رنگ های ویترای این امکان را به شما می دهند که خلاقیت های خود را به بهترین نحو ارائه کنید. این رنگ ها را می توان به طور خالص، ترکیبی با یکدیگر و یا با مدیوم روشن کننده استفاده کرد.

تزیین ظروف شیشه ای و همچنین آینه ها وگلدان ها با نقاشی های ساده، کاری بسیار ساده است که با یادگیری چند تکنیک ساده می توانید ظرف چند ساعت در منزل انجام دهید. برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می نامیم، مقداری رنگ مخصوص ویترای -خمیرویترای- و وسایلی مانند قلم مو و اسفنج می توانید ظروف شیشه ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری ها و شیشه های مورداستفاده در خانه را به ظروف زینتی و منحصر به فردی تبدیل کنید.

می توانید هروقت که برای خرید به سوپرمارکت می روید، به شکل ظاهر یا انواع ظروف وسایل مورد نظر مثل ظروف مربا، ترشی، سس و…توجه کنید و ظروفی را که برای آراستن با رنگ و نقاشی مناسب ترند انتخاب نمایید. پس از خالی کردن ظرف آن را خوب بشویید. اگر برچسب روی شیشه به راحتی جدا نمی شود، آن را با آب داغ خیس کنید و پس از برداشتن کاغذ برای پاک کردن باقی مانده اثر چسب از روی شیشه از یک پنبه آغشته به آستون یا پدهای لاک پاک کن استفاده کنید.

برای نقاشی بر روی شیشه رنگ های مخصوص شیشه در بازار موجوداست. این رنگ ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول رنگ های محلول در آب هستند. این رنگ ها نیازی به حرارت دیدن در کوره ندارند. این رنگ ها به ویژه برای نقاشی بر روی وسایلی مانند آینه که نیاز به شست وشو ندارند، مناسب تر هستند. رنگ های محلول در آب همچنین برای بچه ها ایده آل هستند. با این رنگ ها کودکان شما می توانند بدون نگرانی از این رنگ ها برای نقاشی روی وسایل شیشه ای استفاده کنند.

گروه دوم رنگ های مخصوص شیشه هستند که باید در کوره حرارت ببینند. این رنگ ها باید حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گرادپخته شوند و پس از پخت ثابت شده و قابل شست وشو خواهند بود.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

وسایل مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی ظروف شیشه ‌ای

رنگ: برای رنگ آمیزی ظروف شیشه ‌ای به رنگ مناسب شیشه نیاز دارید که به دو دسته بر مبنای آب و تینر تقسیم می‌ شوند. از آن جایی که رنگ‌های بر مبنای تینر بعد از گذشت ۲۴ ساعت خشک می‌شوند و نیاز به حرارت دیدن بعد از استفاده ندارند بیشتر به‌کار گرفته می‌شوند.

قلم مو: هنگام انتخاب قلم مو برای رنگ آمیزی ظروف شیشه ‌ای حساسیت خاصی نسبت به موی طبیعی یا مصنوعی قلم مو وجود ندارد تنها باید به این نکته دقت شود که اگر کار ظریف و یک دستی می‌ خواهید قلم مویی نرم با سطح صاف و یکدست انتخاب کنید.

سایر لوازم مورد نیاز: اسفنج مداد و پاک کن قیچی و کاغذ شیرینی‌‎پزی برای کشیدن طرح اولیه بر روی شیشه به همراه الکل پاک کننده یا تینر.

شیشه تمیز: برای رنگ‌ آمیزی شیشه مورد نظر حتما قبل از شروع به کار می‌ بایست آن را از آلودگی و چربی‌ها پاک و کاملا خشک کرد. این کار را می‌ توانید با استفاده از الکل یا مایع ظرفشویی انجام دهید.

مطالعه دستور العمل: حتما قبل از استفاده از رنگ مناسب شیشه دستورالعمل نوشته شده بر روی آن را مطالعه کنید و طبق آن عمل نمایید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

رنگ‌ مناسب شیشه یا همان رنگ‌ های ویترای‌ از نظر تعداد رنگ بافت و ترکیب مواد بسیار متنوع هستند، اما عموما برای رنگ‌ آمیزی ظروف شیشه ‌‎ای می‌ توان از دو گروه اصلی آن ها استفاده کرد.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

رنگ‌های بر پایه‌ آب

این دسته از رنگ‌ها معمولا رنگ‌های اکریلیک هستند که به دلیل قوام مایع و شفافیت آن‌ها که نور را از خود عبور می‌دهند و نداشتن بو نسبت به دیگر رنگ‌ها بیشتر استفاده می‌شوند. در صورت لزوم می‌توان آن ها را به راحتی با آب شست و خشک کرد.

استفاده از این گروه از رنگ‌ها در میان کودکان رایج است تا بتوانند به راحتی خلاقیت خود را شکوفا کنند. در نظر داشته باشید که برای خشک شدن رنگ‌های مبتنی بر آب باید شیشه مورد نظر را بعد از رنگ آمیزی تحت حرارت قرار دهید تا رنگ آن به طور کامل خشک شود.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

رنگ‌های بر پایه‌ حلال‌های آلی

این گروه از رنگ‌ها غلیظ بوده و بوی تیزی دارند به همین دلیل معمولا در ساخت لاک از آن‌ها استفاده می‌ شود. قبل از استفاده از این رنگ‌ها بهتر است آن را با کمی حلال از همان برند رقیق کنید تا نتیجه‌ی کارتان زیباتر شود. استفاده از حلال برند دیگر ممکن است رنگ شما را خراب کند.

بعد از استفاده از این رنگ‌ها بر روی ظروف شیشه‌ای کافی‌ است چند روز صبر کنید تا رنگ به طور کامل خشک شود و بعد از آن می‌توانید با خیال راحت به ظرف شیشه‌ای رنگ‌ آمیزی شده دست زده و حتی آن را بشویید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

رنگ‌های ویترای که همان رنگ مناسب شیشه محسوب می‌شوند شامل ۲۶ رنگ مایع می‌شوند که برای استفاده از این رنگ‌ها باید از خمیرهای دورگیری و تیوب‌های سرنگی ۲۰ میلی متری که در ۷ رنگ وجود دارند استفاده کرد. رنگ‌های ویترای بر پایه‌ی حلال در زمانی حدود ۸ ساعت خشک می‌شوند و می‌ توان آنها را به راحتی با هم ترکیب کرده و تناژهای جدیدی از رنگ‌ها را ساخت.

مقاومت این گروه از رنگ‌ها بسیار خوب است به این صورت که با تابش نور خورشید محو نمی‌شوند و در اثر شست و شو و رطوبت و دما تغییر رنگ نمی‌دهند. اما برای آن که خیال خود را آسوده کنید بعد از رنگ‌ آمیزی ظرف شیشه‌ای خود می‌ توانید آن را با یک لایه از لاک آکریلیک بپوشانید.

به دلیل شفاف بودن رنگ هنگام قرار گرفتن روی شیشه و عبور نور خورشید از خود از این رنگ در رنگ‌ آمیزی شیشه‌ های خانه‌ها نیز استفاده می‌شود.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

اگر مبتدی هستید بهتر است ابتدا طرح خود را روی یک کاغذ بکشید و آن را از زیر شیشه با چسب نواری بچسبانید. از روی ظرف با استفاده از خمیر دورگیر طرح خود را بر روی شیشه کشیده و محدوده رنگ‌ آمیزی خود را مشخص کنید. بعد از اینکه طرحتان را کشیدید نیم ساعت صبر کنید تا خمیر دورگیری خشک شده و طرح شما برای اجرا آماده گردد.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

در حین کشیدن طرح برای آن که در رنگ طرح شما حباب ایجاد نشود می‌ توانید با استفاده از خلال دندان رنگ را بر روی سطح مورد نظر قرار دهید تا علاوه بر آن که دقت کارتان بیشتر شود طرح ظریف و زیباتری را خلق کنید.

رنگ آمیزی لوستر یکی دیگر از وسایلی است که می‌توانید بر روی آن رنگ آمیزی انجام دهید، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

بعد از کشیدن طرح اصلی برای رنگ آمیزی آن از یک قلم مو استفاده کنید و رنگ را به آرامی و به صورت ضربه‌های کوچک بر روی طرح مورد نظر خود پخش کنید. پس از اتمام رنگ‌ آمیزی شیشه همانطور که گفته شد اگر رنگ ویترای شما بر پایه حلال است به مدت ۲۴ ساعت ظرف مورد نظر را در جایی خشک و به دور از گرد و غبار قرار دهید و منتظر بمانید تا طرح شما کاملا خشک شود. چنانچه رنگ شما بر پایه‌ آب بود باید ظرف را در کوره یا فر حرارت دهید تا رنگ به خوبی تثبیت شود.

نکته مهمی که باید در پایان به آن اشاره شود دقت به غلظت رنگ است. در نظر داشته باشید که اگر رنگ مناسب شیشه خیلی رقیق باشد ممکن است به اصطلاح شره کند و موجب خراب شدن کار شما شود.

چنانچه قسمتی از طرح را به اشتباه رنگ زدید تا زمانی که رنگ خیس است می‌‌ توانید آن را با استفاده از یک تکه پارچه کتان آغشته به تینر بدون بو پاک کنید.

همچنین در زمان استفاده از خمیر دورگیری مقدار رنگ اضافی خارج شده از تیوب را حتما پاک نمایید و آن را به شکل قلم در دست گرفته و با فشاری یکنواخت شروع به کار کنید.

تزیین ظروف شیشه ای با لاک و اکلیل و نگین

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 19 بهمن 1401

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام السن و لینک مستقیم بلا مانع است.