;
مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج - السن
مدل بافت مو دخترانه جدید و زیبا

مدل بافت مو دخترانه جدید و زیبا

مدل بافت مو دخترانه مدل بافت مو دخترانه جدید و زیبا برای مهمانی و عروسی در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. هزاران سال است که زنان …

تزیین ناخن + زیباترین مدل های تزیین و طراحی ناخن امسال را اینجا ببینید

تزیین ناخن + زیباترین مدل های تزیین و طراحی ناخن امسال را اینجا ببینید

تزیین ناخن تزیین ناخن + زیباترین مدل های تزیین و طراحی ناخن امسال را اینجا ببینید در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. انتخاب رنگ لاک ناخن …

مدل بلوز بافت دخترانه اسپرت و زنانه مجلسی جدید

مدل بلوز بافت دخترانه اسپرت و زنانه مجلسی جدید

مدل بلوز بافت مدل بلوز بافت دخترانه اسپرت و زنانه مجلسی جدید در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. وقتی از زمستان صحبت می‌کنیم به یاد لباس‌های جذاب …

مدل هفت سین

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

مدل هفت سین ۱۴۰۲ لاکچری و ساده و کم خرج همگی در سایت السن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

فلسفه سفره هفت سین، به آیین و باور، فرهنگ و شیوه زندگی ما ایرانیان برای عید نوروز بر می‌گردد. عید نوروز حس و حال آدم را عوض می‌کند. همه چیز تمیز، از همه مهم‌تر تکاپوی مردم و جنب‌وجوش آن‌ها نشان از سلامتی و شروعی دوباره دارد و بسیار لذت‌بخش است. هفت سین سنت کهن پارسی است. اصل هفت سین از هفت مورد تشکیل شده است. اولین حرف تمامی چیزهایی که سر سفره عید نوروز قرار می‌گیرد، “سین (س)” است که هر کدام دارای ویژگی و نماد خاص خود هستند.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

در زبان باستان هفت به معنای همیشگی و جاودانگی، خوش ‌یمنی و به فال نیک گرفتن است. همچنین در زبان باستانی عدد هفت به نام “امرداد” است که معنای زندگی و جاودانگی را می‌دهد بنابراین ایرانیان باستان هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می‌چینند.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

هفت برای ایرانیان باستان مقدس بوده و برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک استفاده از عدد هفت استفاده می‌کردند مثلا هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و …

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

البته گفتی است که در دوران ساسانیان و پیش از اسلام ایرانیان سفره ای به نام «هفت شین» می‌گستراندند که شامل شمع، شراب، شهد، شمشاد، شربت، شقایق بوده است. پس از آمدن اسلام به ایران و حرام اعلام شدن «شراب» آن‌ها، خواهر و همزاد شراب را که سرکه می‌شد، بر سر سفره قرار می‌دادند و اینگونه شین به سین تغییر پیدا کرد.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

به نقل از بعضی گفته‌ها و نوشته‌ها سین واژه اول آن به معنای هفت فرشته باستانی و هر کدام از آنها دارای ویژگی خاص خود هستند.

سیر نماد اهورا مزدا

سبزه نشان پاکی بیکران است.

سیب نشان باروری و پرستاری و سلامتی است.

سنجد نشان از دلبستگی و موهبت دارد.

سرکه نماد جاودانگی و همیشگی است.

سمنو نشان خیر و برکت است.

سماق نشان باران و طراوت است خود طراوت و نشاط به همراه دارد.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

سایر اجزا سفره برای زیبایی سفره به کار می‌روند.

سکه: نماد برکت است. بعضی‌ها سکه را نماد دارایی و ثروت می‌دانند.
کتاب قرآن: مقدس و برای مقدس و معنوی کردن سال جدید در سفره قرار داده می‌شود. قرآن بالای سفره قرار می‌گیرد.
کتاب‌هایی از قبیل کتاب حافظ و شاهنامه فردوسی
آیینه و شمعدان و شمع: آیینه نشان دوری از بدی‌ها و زشتی‌ها
تخم مرغ‌ های رنگی زیبا: تخم مرغ نماد از باروری و آفرینش است.
سنبل
یک کاسه آب که داخل آن گل سرخ قرار می‌گیرد؛ آب نشان پاکی و روشنایی است.
کاسه دیگری حاوی دانه‌های انار یا ترنج
ماهی قرمز: قرار دادن ماهی قرمز در سفره هفت سین به ۲۵۰۰ سال قبل یعنی زمان هخامنشیان و ایلامی‌ها بر می‌گردد.
گندم و نان سنگک
ظرفی از گلاب
اسفند: نماد دور کردن چشم بد است.
شیرینی: در سر سفره نماد از شیرین‌کامی همیشگی است.
هفت سین بر خلاف آنکه مشهور است جنبه نمادین آن ریشه کهنی دارد.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

یکی از آیین‌هایی که به آن توجه ویژه ای می‌شود چیدمان سفره هفت سین است. بانوان ایرانی باور و اعتقاد زیادی به چیدن این سفره دارند و هر کجای دنیا باشند از فصل اسفند منتظرند تا برای سال تحویل سفره بچینند.

سفره هفت سین فضای منزل را روح می‌بخشد. یک سفره خیالی و پوچ نیست و نشان از آغازی دوباره و نو شدن سال دارد.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

ما در اینجا شما را برای نحوه چیدمان برای سفره‌های مدن، سفره هفت سین لاکچری و همچنین سفره هفت سین سنتی راهنمایی خواهیم کرد.

از ظرف‌های دست (سِت) برای قرار دادن هفت سین استفاده کنید. مثلا از ظروف سفالی صنایع دستی و لعاب‌‌شده و زیبا استفاده کنید.
می‌توانید از یک پارچه ترمه استفاده کنید و آن را پهن کنید و از ظرف‌های ساده استفاده کنید.
چنانچه از زیرانداز ساده استفاده می‌کنید ظرف‌های رنگین و تزیین‌شده به کار ببرید.
سعی کنید برای سفره هفت سین خلاقیت به خرج دهید تا نما و جلوه بیشتری داشته باشد.
از شمع و شمعدونی‌های زیبا و شکیل استفاده کنید.
تخم مرغ‌ها را با رنگ‌های زیبا نقاشی کنید و ظرف‌های شکیل برای آن‌ها به کار ببرید.
می‌توانید تخم مرغ‌ها را در آب پیاز یا با کاه آب پز کنید تا رنگ‌های زینتی بگیرند.
اگر از سیب قرمز استفاده کنید سفره هفت سین جلوه بهتری پیدا خواهد کرد.
می‌توانید با ماژیک سیرها را نقاشی یا با لوازم تزیینی میمنیال آن‌ها را تزیین کنید.
می‌توانید از سکه‌های قدیمی (یک ریالی، دو ریالی، یک شاهی و …) که در وسایل قدیمی نگه داشته‌اید در سفره استفاده کنید، که زیبایی چندین برابر به سفره هفت سین می‌دهند.
می‌توانید سماق را در یک ظرف مسطح بریزید و روی آن اشکال دلخواه ایجاد کنید.
از روبان شاد و زیبا برای تزیین سبزه استفاده کنید.
از همه مهم‌تر مکانی و بخشی از منزل را برای سفره انتخاب کنید تا سفره بیشتر و بهتره جلوه کند.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

برای داشتن یک سفره هفت سین سنتی باید یه این نکات دفت کنید:

استفاد از وسایل و ظروف هفت سین سنتی و قدیمی
استفاده از قرآن و کتاب حافظ
پارچه های ترمه، مخمل یا پارچه های قدیمی به عنوان سفره
ترکیب رنگ های شاد

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

سفره هفت سین مدرن:
در مور داین مدل سفره هفت سین این موارد را رعایت کنید:

چیدمان در نهایت سادگی
به کار بردن یک یا نهایتا دو رنگ
سفره ساده یا حتی نداشتن سفره
ظروف تک رنگ و بدون تزیینات

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

سفره هفت سین خاص:
چیدمان سفر هفت سین خاص می تواند انتخاب های بیش تر و جذاب تری برای شما به همراه داشته باشید و کافی است یک نکته را در نظر بگیرید: خلاقیت در انتخاب تم و وسایل، به طور مثال وسایل سفالی، چوبی، تزیین وسایل قدیمی و بازیافتی و …

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

تزیین سفره هفت سین: انتخاب سفره و ظروف
سفره‌های بته‌جقه، گل‌های ترمه و انواع پارچه‌های دست‌دوز ایرانی سالیان درازی است که به زیباتر کردن سفره هفت‌سین ما کمک کرده‌اند. اگر انتخاب شما برای سفره، پارچه‌ای با نقش و نگار زیاد است به شما پیشنهاد می‌کنم تا اجزای دیگر سفره را ساده انتخاب کنید. ظروف شیشه‌ای و کریستال و ظرف‌های تک‌رنگ از هر جنسی مناسب چنین سفره‌هایی هستند.

اما برای چیدمان ظروف پر نقش و نگار باید کاملا برعکس عمل کرده و از رومیزی و سفره های ساده استفاده نمایید. مسلما که این انتخاب ها در راستای تم کلی سفره هفت سین انجام می شود اما در مواردی هم مانند سفره هفت سین مدرن یا تم های خاص حتی می توان سفره را حذف کرد و از ظروفی مانند سینی و سبد کمک گرفت.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت‌سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می‌کند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است. سعی کنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت‌سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ‌های آن در کنار هم فکر کنید. شاید برای این کار مجبور باشد که چندین بار آن ها را کنار هم بچینید و از دور و نزدیک به تماشای‌شان بنشینید. سعی کنید با شناخت قوانین رنگ‌ها و با توجه به سلیقه شخصی‌تان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

درست است که اجزای اصلی سفره هفت‌سین همگی نشانی از زیبایی هستند اما بد نیست تا با کمک دیگر وسایل تزیینی این زیبایی را دوچندان کنید:

از شمع و شمعدان‌های زیبا استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید پیدا کردن این وسایل تزیینی و هماهنگ کردن‌شان با تم کلی سفره شما کار دشواری خواهد بود، باید به شما یادآوری کنم که روش‌های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید آن ها را خودتان بسازید.
مطلب مرتبط: ۸ ایده برای تزیین شمع سفره هفت سین

سعی کنید چیدمان متفاوتی برای هر کدام از عناصر سفره در نظر بگیرید. دو تصویر بالا می توانند نمونه های خوبی برای این ایده باشند.
گلدان های گل روی سفره هفت سین می‌توانند حال و هوای سفره را شاد و با طراوت کنند.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

بخش‌های مختلف دکوراسیون منزل را به خوبی ببینید. چیدمان خانه را بررسی کنید و با توجه به اینکه قرار است هنگام دید و بازدیدهای نوروز در چه فضایی از ‌مهمانان خود پذیرایی کنید، بهترین مکان را برای سفره هفت‌سین بیابید. اجازه دهید ‌مهمانان نیز هنگام حضور در خانه شما از زیبایی سفره هفت‌سین‌تان لذت ببرند. بهتر است میزی برای پهن کردن سفره انتخاب کنید که باعث نشود هنگام پذیرایی از ‌مهمانان دچار مشکل شوید. کنسول‌های کنار دیوار یا میزهای کنار مبلی در حاشیه فضای پذیرایی خانه فضایی خوبی برای پهن کردن سفره هفت‌سین هستند.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

سفره هفت‌سین را می‌توانید روی زمین بچینید یا روی میز! از چند میز کوچک با اختلاف ارتفاع استفاده کنید یا در محدوده‌ای کوچک آن را خلاصه کنید. اگر انتخاب شما سفره‌ای سنتی است، رعایت تقارن در چیدمان سفره شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند اما اگر از سبکی تازه پیروی کرده باشید تنها به توازن سفره فکر کنید. نیازی نیست از هر چیزی دو تا در هر طرف سفره داشته باشید یا به فکر چیدمانی گرد و مشخص باشید؛ آزاد و رها، تنها به زیبایی سفره فکر کنید.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه سبک و سیاقی سفره هفت سین نوروز امسال تان را بچینید. آیا به سفره ای با رنگ و روی سنتی علاقه دارید یا به دنبال یک تم جدید برای آن هستید؟! پاسخ دادن به این سوال، ادامه کار را برای شما بسیار آسان تر خواهد کرد. انتخاب شما هر کدام از دو گزینه بالا که باشد مهم نیست؛ مهم این است که در پایان کار تم کلی را فراموش نکرده باشید و با فکر داشتن سفره ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یک هفت سین نامنظم و ناموزون نکنید. پس با تصمیمی قطعی سراغ انتخاب اجزای سفره بروید.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

بهتر است برای هفت سین از ظروف فلزی و ظروفی که گوشه‌های تیز دارند و ظر‌هایی که دهانه‌های تنگی دارند (مثل لیوان‌های باریک و بلند)، استفاده نکنید.

تمام خوراکی هایی را که روی سفره قرار می‌دهید را بعد از ۱۳ فروردین یا در صورتی که ممکن است خوراکی خراب شود، قبل از آن بخورید و با خوراکی دیگر جایگزینش کنید.

خوراکی هایی مثل سماق و سرکه و… را می توانید در طول سال هم استفاده کنید ولی به هیچ عنوان آن ها را برای سفره هفت سین سال بعد نگه ندارید.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

در صورتی که هر یک از سین‌های سفره هفت سین در اختیارتان نیست، آن را با خوراکی دیگری جایگزین کنید، مثلا می توانید به جای سمنو، نان روی سفره قرار دهید. یا در صورتی که سبزه ندارید، یک گلدان گل تازه با برگ‌های سبز به جای آن بگذارید.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

تا جای امکان از خوراکی‌های مصنوعی استفاده نکنید، چرا که از نظر فنگ شویی مواد مصنوعی انرژی مواد طبیعی را ندارند و استفاده از آن‌ها معمولا نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

ساعت در فنگ شویی نماد گذر زمان و از دست دادن آن است، بهتر است روی سفره هفت سین خود از ساعت استفاده نکنید.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

ماهی قرمز هم که می گویند نماد حرکت است به سفره هفت سین نوروزی ایرانی ها وارد شده است. غافل از اینکه در عید چینی ها ماهی قرمز را رها می‌کنند تا زندگی جریان یابد و لی ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین کرده و تا رسیدن مرگ آنها نگهداری می‌کنیم. ماهی قرمز می تواند عمر بیشتری داشته باشد اما زمانی که اسیر تنگ کوچک می شود با کمبود اکسژن روبه رو می شود و عمرش کاهش پیدا می کند ضمن اینکه خیلی از افراد شرایط نگهداری از آبزیان و حتی عوض کردن آب تنگ را بلد نیستند و در همین زمان ها به ماهی صدمه وارد می کنند.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

در هفت سین پارسی سیب و انار به نشانه باروری و عشق درون ظرف آب پاک و زلال رها می‌شود تا عشق و باروری در میان مردم و نهاد خانواده مانا باشد.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

با کمی اندیشه پیرامون آنچه گفته شد، خواهید دید که در بیست میلیون واژه‌های پارسی شما نمی‌توانید انتخاب هشتمی برای خوان هفت “سین”‌ نوروزی پیدا کنید، که دارای این پنج ویژگی باشد پس پشت خوان هفت سین ایرانی رمزهایی نهفته است. البته در مناطق مختلف سین هایی مثل سنگک به این سفره اضافه می شود اما از هفت مورد اصلی آن نه کاسته و نه جابه جا می شود.

مدل هفت سین 1402 لاکچری و ساده و کم خرج

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 17 اسفند 1401

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام السن و لینک مستقیم بلا مانع است.